ИСТОРИКИ ФИЛОСОФИИ
в современном мире

Меню

Статьи

  1. Агратин А. Е. Проблема точки зрения в свете исторической нарратологии // Narratorium. No. 14. 2020.
  2. Баршт К.А. Пути и перспективы нарратологии (по поводу книги В. Шмида) // Изв. РАН Серия литературы и языка, Т. 64. No. 2. С. 21-31.
  3. Вдовенко Т. А. Классификация нарраторов в перепорученном повествовании от 1-го лица // Х Международная конференция по функциональной лингвистике, Ялта. 2003. С. 55-56.
  4. Власова О.А. Перспективизм в истории философии второй половины XX века: развитие самосознания и проблематика «первого» и «третьего» лица // Вестник Московского университета. Сер. 7. No. 3. 2019. С. 3‒13.
  5. Власова О.А. “Точка зрения” в литературоведении, истории и истории философии: перспектива диалога // Научный диалог. 11. 2020. C. 193-210.
  6. Кожевникова Н.А. О соотношении речи автора и персонажа // Языковые процессы современной русской художественной литературы, Москва. 1977. С. 7–98.
  7. Коробова Д. М. Точка зрения // Вестник Санкт-Петербурского университета. Сер. 9. No. 4. 2007. С. 24-30.
  8. Мамуркина О. В. Теория нарратива в современном литературоведении // Царскосельские чтения. Т. 1, No. 15. С. 226-230.
  9. Ортега-и-Гассет Х. О точке зрения в искусстве // Эстетика. Философия культуры. Москва, 1991. С. 186‒202.
  10. Тамарченко Н.Д. Точка зрения // Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий. Москва. 2008. С. 266 –267.
  11. Álvarez Amorós J.A. Henry James, Percy Lubbock, and beyond: A critique of the Anglo‐American conception of narrative point of view // Studia Neophilologica. Vol. 66. No. 1. 1994. P. 47‒57.
  12. Bäsic S. From James’s Figures to Genette’s Figur. Narratology // Revue Française d’ Études Amé No. 17. 1983. P. 201-215.
  13. Berendsen M. The Teller and the Observer. Narration and Focalization in Narrative Text // Style. Vol. 18. No. 2. 1984. P. 140-158.
  14. Bonheim H. Point of View Models // Literary Systematics, Cambridge. 1990. P. 285–307.
  15. Booth W. C. Distance and Point-of-View: An Essay in Classification // Essays in Criticism. Vol. 11. No. 1. 1961. P. 60-79.
  16. Bronzwaer W. Implied Author, Extradiegetic Narrator and Public Reader: Gerard Genette’s Narratological Model and the Reading Version of Great Expectations // Vol. 62. No. 1. 1978. P. 1-18.
  17. Chatman S. Characters and Narrators: Filter, Center, Slant, and Interest-Focus // Poetics Today. Vol. 7. No. 2. 1986. P. 189-204.
  18. Cordesse G. Narration et focalisation // Poétique. Vol. No. 76. 1988. P. 487-498.
  19. Edmiston W. F. Focalization and the First-Person Narrator: A Revision of the Theory // Poetics Today. Vol. 10. No. 4. 1989. P. 729-774.
  20. Fludernik M. New Wine in Old Bottles? Voice, Focalization, and New Writing // New Literary History. Vol. 32. No. 3. 2001. P. 619–6
  21. Fowler R. How to See through Language: Perspective in Fiction // Poetics. Vol. 11. No. 3. 1982. P. 213–235.
  22. Friedman N. Point of View in Fiction: The Development of a Critical Concept // PMLA (Publications of the Modern Language Association of America). Vol. 70. No. 5. 1955. P. 1160-1184.
  23. Füger W. Stimmbrüche: Varianten und Spielräume narrativer Fokalisation // Tales and their «telling difference»: Zur Theorie und Geschichte der Narrativik. Festschrift zum 70. Geburtstag von Franz K. Stanzel, Heidelberg. 1993. S. 43-59.
  24. Glowinski M. On the First-Person Novel // New Literary History. Vol. 9. No. 1. 1977. P. 103-114.
  25. Guillén C. On the Concept and Metaphor of Perspective // Literature as System : Essays Toward the Theory of Literary History, Princeton. 1971. P. 283-371.
  26. Iser W. The Reading Process: A Phenomenological Approach // New Literary History. 3. No. 2. 1972. P. 279-299.
  27. Jahn M. Windows of Focalization: Deconstructing and Reconstructing a Narratological Concept // Style. Vol. 30. No. 2. 1996. P. 241–267
  28. Kablitz A. Erzählperspektive — Point of View — Focalisation. Überlegungen zu einem Konzept der Erzähltheorie // Zeitschrift für französische Sprache und Literatur. Bd. 98. H. 3. 1988. S. 237-255.
  29. Morrison James’s and Lubbock’s Differing Points of View // Nineteenth-Century Fiction. Vol. 16. No. 3.1961. P. 245–255.
  30. Munslow A. The Historian as Author // Spiel. 30. No. 1. 2011. P. 73-88.
  31. Niederhoff Focalization // Handbook of Narratology, Berlin. 2014. P. 197-206.
  32. O’Neill P. Points of Origin: On Focalization in Narrative // Canadian Review of Comparative Literature. Vol. 19. No. 3. 1992. P. 331-335.
  33. Ortiz-Robles M. Point of View’s Points of View // The Henry James Review. 39. No. 3. 2018. P. 218‒225.
  34. Weimann R. Erzählerstandpunkt und point of view: Zu Geschichte und Ästhetik der Perspektive im englischen Roman // Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik. Bd. 10. 1962. S. 369–416.

 

Книги

  1. Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества, Москва. 1986.
  2. Женетт Ж.Фигуры, Москва. 1998.
  3. Компаньон А. Демон теории. Литература и здравый смысл, Москва. 2001.
  4. Лотман Ю. М. Структура художественного текста, Москва. 1970.
  5. Успенский Б.А. Поэтика композиции, Санкт-Петербург. 2000.
  6. Шмид В. Нарратология, Москва. 2003.
  7. Bal M. Narratology: Introduction to the Theory of Narrative, Toronto. 1997.
  8. Banfield A. Unspeakable Sentences. Narration and Representation in the Language of Fiction, Boston. 1982.
  9. Chamberlain D. Narrative Perspective in Fiction: A Phenomenological Meditation of Reader, Text, and World, Toronto. 2016.
  10. Cohn D. Transparent Minds: Narrative Modes for Presenting Consciousness in Fiction, Princeton.
  11. Edel L. The Prefaces of Henry James, Paris. 1931.
  12. Edmiston W. F. Hindsight and Insight: Focalization in Four Eighteenth-Century French Novels, University Park (Pennsylvania).
  13. Hühn P., Schmid W., Schönert J. (eds.) Point of View, Perspective, and Focalization: Modeling Mediation in Narrative, Berlin. 2009.
  14. Lanser S.S. The Narrative Act: Point of View in Prose Fiction, Princeton. 1981.
  15. Lintvelt J. Essai de typologie narrative. Le «point de vue». Théorie et analyse, Paris. 1989.
  16. Lubbock P. The Craft of Fiction, London. 1921.
  17. Munslow A. Narrative and History, New York. 2007.
  18. Nünning V., Nünning A. Multiperspektivisches Erzählen: Zur Theorie und Geschichte der Perspektiven-Struktur im englischen Roman des 18. bis 20. Jahrhunderts, Trier.
  19. Palmer A. Fictional Minds, London. 2004.
  20. Peer W., Chatman S. (eds.) New Perspectives on Narrative Perspective, New York. 2001.
  21. Rabatel A. Une Histoire du Point de Vue, Metz. 1997.
  22. Romberg B. Studies in the narrative Technique of the first-person Novel, Stockholm. 1962.
  23. Rossholm G. (ed.) Essays on Fiction and Perspective, Bern. 2004.
  24. Röttgers, Schmitz-Emans M. (eds.) Perspektive in Literatur und bildender Kunst, Essen.1999.
  25. Surkamp C. Die Perspektivenstruktur narrativer Texte: Zu ihrer Theorie und Geschichte im englischen Roman zwischen Viktorianismus und Moderne, Trier.
  26. Stanzel F.K. Theorie des Erzählens, Göttingen.